Rozhovor s Vojuem (1. strana) | Články - Aragorn.cz



Články

Rozhovor s Vojuem

Autor : Torreador   17. února 2011   Rozhovory
Rozhovor s učitelem nové hráčské generace.

Takže Voju, vítám tě do naší malé zpovědnice, máme to tu skromné, přece jenom i náš virtuální svět má svoje omezení.
Takže dříve než se pustíme do toho ožehavějšího a samosebou žádanějšího, prozradíš nám, odkudpak přicházíš a kým že to jsi, nebo zůstaneš zahaleným... kojotem? :o) 

Ahoj. Jistě, je to tu skromné a i ty se chováš tak trochu skromně, tak proč ne :). Mé pravé jméno je Michal, no a nepřicházím odnikud, protože vlastně ještě pořád sedím doma na židli, což jest ve Spořicích - kousek od Chomutova. A to štěně v profilu není kojot :P 

Tak dobře, tedy štěně. ;)
A neprozradil bys nám toho trochu víc? Třeba jakou školu děláš vedle toho tady kolem, kromě tedy toho, že momentálně tak trochu vedeš aragornskou školu hráčů? 

No, co se týče školy, tak mi zbývá dva a půl měsíce řádné školní docházky na střední školu, kterou je chomutovská průmyslovka, kde studuji obor Výpočetní systémy, dále se snad dostanu na vysokou školu a budu dále pokračovat v našlápnuté cestě k odborníkovi přes počítače. Co se týče koníčků a dalších věcí okolo, musím přiznat, že mi bohužel zbylo již jenom pár věcí a zábav, škola ve čtvrťáku je děsnej prevít. Až zase budu mít trochu více času, najdu si jistě cestu do posilovny, jednou týdně se účastním tréninků historického šermu (a čeká mě snad první sezóna vystupování), po večerech sem tam mrknu na nějaký dobrý seriál a jinak střídám školu s Aragornem :)

Takže je asi jasné, že Aragornu věnuješ hodně, hodně svého volného času. Co já tak byl svědkem, tak jsi jedním z uživatelů, kteří stojí za takovou malou myšlenkou zkvalitnění jeskyní a her všeobecně. Prvním takovým krůčkem bylo prosazení pořádné spisovné češtiny do her, ale myslím, že to neprorazilo.
Takže jsi se vydal trošku jinou cestou a právě teď vedeš aragornskou školu hráčů. Jak to vypadá? Jsou na obzoru nějaké nové talenty a především, nezadrhlo se to na slepém bodě? 

No, prosazení spisovné češtiny... ono by to sice bylo pěkné, ale není nástroj jak to realizovat nějakou schůdnou cestou, nemluva o tom, že někteří zdejší uživatelé prostě nezvládají spisovnou češtinu, a poté nějaké blikátko by jim asi dělalo problémy. Sám se tedy pasivně snažím prosazovat v jeskyních, kde hraji, alespoň nějakou češtinu na úrovni, ale i já jsem jenom člověk a sem tam se upíšu, načež z toho vznikne vždycky pořádná hrubka bijící do očí :)
Co se týče aragornské školy, k tomuto nápadu mě vedla kdysi Dartova Univerzita, která se zaměřovala na zkvalitnění Pánů jeskyní. Popravdě ani nevím, jestli ještě existuje, nicméně její realizace mi dala nutkání k tomu, že takovýto projekt prostě realizovat jde i v těchto omezených podmínkách Aragornu, který nebyl na takovýto systém "vzdělávání" postaven. Naštěstí podmínky se trochu zlepšily v době kolem Vánoc, kdy apophis doprogramoval systém pomocných Pánů jeskyní, což mi ulehčilo přístup a následné plánování celé školy. Nemohu bohužel říci, že by se rýsovalo nějaké velké množství talentů, ale musím uznat, že mnoho z nich to myslí vážně a opravdu se chce něčemu přiučit. Od poloviny prosince, co jsem se obul do tohoto projektu, se mi přihlásilo cirka tak 35-40 zájemců o zlepšení svých kvalit, ale jak to tak bývá, bylo to spíše takové boom "hele, reklama". Nyní se potýkám asi tak s polovičním počtem studentů, u kterých navíc není příliš jisté to, kolik z nich zůstane aktivních a kolik ne. Všichni si zřejmě představovali, že napíšou postavu a začne se hrát, avšak já se svými pomocnými "lektory" nejprve lpíme na kvalitní úroveň postav, což pro mnohé bylo trnem v patě, a proto zřejmě odešli. Jak rád říkám, jejich mínus. Bohužel musím podotknout, že jejich přístup mě i trochu mrzí, protože musím organizovat, kdo se jich ujme a do jaké jeskyně je zašiji, a pak místo kvalitního hráče s díky odejde nasupenej "neumětel" se slovy "pff... pořád jenom dělat postavu".
Abych to tak shrnul, tak... Doufám, že se to nezaseklo :)... 

Je dobrý vědět, že aspoň z té spousty lidí, co se nahlásilo, je pár trpělivých, kteří se přišli zlepšit a neberou to celé nadarmo, jenom jako "jeskyni navíc". Přece jenom co si budeme povídat, oba jsme se už potkali s hráči, co mají živoťák na pár řádků a hlásá něco o elitním zabijákovi/válečníkovi z královské gardy, který dokáže prdět na ucho. :)
A samosebou svým způsobem ke zvýšení kvality přispívají i pravidelné aragornské turnaje. Za mne osobně jsou velkým plusem, protože hráčsky jsem na nich vyrostl já i můj bratr. Nevím, jak je na tom zbytek, ale jak se člověk postaví tváří v tvář elitě, tak se podle mého chce rovnat a pokusit se je pokořit, takže se na takovéhle akci dají udělat doslova mílové kroky, nemyslíš?

Jistě. Každý jsme nějak začínali... někdo jako Krol kouzelník s bezedným vakem, někdo jako člen královské gardy a někdo jako kurtizána. Proč ne, že, ale přeci jenom postava musí mít nějakou úroveň. To je to podstatné... když chci hrát, musím se na to připravit, ne sesmolit životopis typu "všichni umřeli a já přežil".
Co se týče tvého názoru na turnaje a účast hráčů v nich, tak s tebou souhlasím pouze z polovic. Někteří prostě nemají tu touhu soupeřit dále už třeba jenom kvůli tomu, že si dopředu říkají, že neuspějí. Jistě, těch je mizivá menšina, ale i takoví lidé se najdou. Problémem pak může být také fakt, že turnaje se nedají brát jako nějaký ukazatel "elitnosti", neboť ne vždy se v turnaji prezentují ti nejlepší z hráčů tady na Aragornu. Co se týče ale ostatních bodů, jsem pro. Turnaje jistě pomáhají rozvíjet hraní postavy a hlavně přispívají k tomu, že se mezi sebou ti lepší hráči potkají, zahrají si spolu a ze zkušeností a stylu her od ostatních spoluhráčů pochytí další prvky, které mohou zabudovat do sebe. Nicméně mílové kroky v turnaji nemůžeš vykonat, leda tak dvoumílové zakopnutí, při kterém spadne super-uber krutej hráč v žebříčku dolů kvůli tomu, že se posledních 14 dní špatně vyspal :)
Když se to ale vezme kolem dokola, sám se musím přiznat k tomu, že díky turnajům jsem potkal většinu mých aktuálních přátel zde na Aragornu, ten zbytek, co jsem znal v dobách "bezturnajových", to tu na Aragornu prostě nevydržel. Mimochodem... jak to tak vypadá, tak se v září rozjedou hned dva turnaje, takže to vypadá na hodně místa pro nadějné nováčky, kde budou moci poměřit své síly :) 

Pak je tedy třeba sehnat dostatek lidí a nadšenců pro věc. Samosebou kvalitní postava je také jednou z mnoha věcí, kterými dokazuje hráč svoji kvalitu. Dalším je samosebou role-play či nápady na řešení situací.
A abych byl upřímný, jednou ti ukážu svoje příspěvky ze začátku WoD turnaje, asi dva roky zpátky, abys viděl, jak to tehdy na začátku bylo se mnou.
Dva turnaje? Není nějaká dohoda, že AT se střídá ob rok s AK? Nebo jste si s Dartem snad šlápli na kuří oko? 

No, já svého strašáka ze skříně alá "jak jsem hrál na prvním turnaji" ani vytahovat nebudu, pro jistotu :) ... tehdy jsem, myslím, že vůbec neměl nějaké RP postavy, prostě... taková tá postava... ne, nic neřeknu :D...
Co se týče dvou turnajů, původní dohoda byla, že se rok co rok budou tyto turnaje, co jsi výše vyjmenoval, střídat. Co jsem pochopil, tak to i nadále platí, akorát zatímco já povedu své AK do cíle cestou klasického fantasy, Dart chce v přibližně stejném termínu rozjet WoD turnaj (pokud mě paměť nešálí, o čem jsme mluvili...). Takže víceméně se dá říci, že domluva bude dodržena :). Což mi však připomíná, že už mám pouze sedm měsíců na dopsání pravidel, jejich odladění, vyzkoušení na testovacích subjektech a další úpravy tak, abychom se v září setkali již nad finální verzí pravidel, které se nebudou muset v průběhu turnaje měnit, což, myslím, vždy byl největší kámen úrazu jak pro Dartovo AT, tak i pro mé AK. Snad se tentokrát polepším :) 

Tedy AK i AT - WoD budou mít stejné datum. To zas budu mít makačku, pokud budu chtít stíhat všechno, protože přece jenom WoD je velké lákadlo pro každého hráče, který chce okusit něco krapet jinšího, než je klasické fantasy.
Takže letos konečně budou pravidla neměnná, zcela a naprosto dokonalá a bezchybná? ;) Nemůžu se dočkat beta-testingu, abych ti je mohl zkritizovat.
 

No, makačka to bude, což o to... co se týče těch pravidel, nezaručuji, pouze politicky slibuji. Počítám, že i testování pravidel neodhalí veškeré mouchy systému, ale momentálně to řešit je asi stejně podstatné jako přehazovat na poušti jednu dunu na druhou :) 

Aha, politické sliby, takže odvolávám, co jsem odvolal, a dovolávám se svých dřívějších pravd. :o)
Je pravda, že do času AK zbývá ještě mnoho času. Ale momentálně probíhá finále turnaje AT, jsi účastníkem po celou dobu, jak jsi s turnajem spokojený a dal ti případně nějaké vodítko čeho se vyvarovat, případně na čem si zakládat? 

Co se týče aktuálního dění v turnaji, máme tu konečně finále, což slibuje alespoň nějakou pořádnou hru v kolektivu těch nejlepších, čehož si užívám :). Bohužel nutno podotknout, že s průběhem turnaje jsem nebyl spokojený na 100 %, například aféra sester Erynie a Eiris a jejich ban, velmi chaotický žebříček semifinále a dalších drobností, které mi způsobovaly problémy v průhlednosti systému...
No a když se podívám na Dartovo aktuální pravidla turnaje a na pravidla, co připravuji, jsou velmi rozdílná. Do detailů bych však příliš nezabíhal, přeci jenom mám sepsanou jenom část pravidel a zbytek mám v hlavě. Ještě se toho tudíž může hodně změnit. Jak sám říkáš, je to ještě hodně daleko, a tak mám (myslím) dost času na pořešení všeho toho okolo :) 

Ono celé to velké turnajové boom většinou rychle opadne... jak moc bude třeba ten váš turnaj náročný na aktivitu? Hodně hráčů i PJů v průběhu AT odpadlo, protože neměli čas. Máš nějaký plán jak lidi méně vytížit, nebo to bude znova stejná svízel? Protože přece jenom vedle tohoto lidé také mají svůj vlastní život a ne vždy se dá všechno skloubit. 

Co se týče času, rapidně se mi podařilo zkrátit kvalifikaci, takže na samotnou semifinálovou hru by mělo zbýt více času. Otázkou však je, jak se takový systém ujme a hlavně také záleží na tom, jestli onen čas navíc obětovat delším reakčním časům, či spíše dát šanci všem aktivnějším si více zahrát. Prozatím toto téma nechávám otevřené, respektive nejsem si jist tím, co zvolím jako pokusné řešení do testovací verze... Teoreticky tedy bude větší prostor pro ty s menší aktivitou, ale vše záleží spíš na ostatních, jak moc budou chápaví. Předpokládám, že ve finálních pravidlech nebude na PJe a ani na hráče tlačit žádný časový limit, kdy musí odepsat, jeho jedinou povinností tedy nakonec zbude jenom odeslání hodnocení. :) 

A nemyslíš si, že by takováhle benevolentnost mohla vést k tomu, jak dopadlo minulý rok finále? Tedy spousta omluvenek a nezahráno prakticky nic, ovšem s vyhodnocením?
Přece jenom jde i o to si zahrát, ne jenom rozdat body a posty na žebříčku. 

Vždyť říkám, je to velmi na zvážení všech pro a proti, ale tak nějak počítám, že pokud pojede semifinále i finále na stejných pravidlech, tak by se neměli neaktivní ("brzdící, nehrající") PJové do finále dostat. Sami hráči přeci budou hodnotit, a tak nějak uvažuji, že aktivita PJe bude moci být taktéž jedním z drobnějších bodů v celkovém hodnocení. Ale dost už polemizování nad pravidly, jak jsem říkal dříve, musím ty pravidla dovykoumat - co se pohnout dále v tvých otázkách a zabrousit jinam než do polemizování nad ještě neexistujícími pravidly? :) 

Fajn, ty sis o to řekl. :o)
Takže zkusíme třeba, koho tipuješ na letošního vítěze AT za hráče a koho za PJe? 

Řekl? ... no, když to říkáš... přesuneme se z turnaje do turnaje :)
Co se týče Pánů jeskyní, je to velmi vyrovnaný boj. Každý PJ je unikátní a píše příspěvky jiným systémem, z čehož vyplývá i to, že každý se zaměřuje na poněkud jiné detaily. Záleží tedy velmi na tom, jaký styl hraní jednotlivým hráčům vyhovuje, nicméně můj slepý odhad je Mack :)
No a z hráčů... Já? :D...
Popravdě, hodnotit kategorii, ve které se nacházím, je poněkud nepříjemné. Cítím velkou konkurenci, přičemž každá postava je něčím zajímavá a tvoří hru zábavnější a posouvá mýtické hranice hry, za které se dříve ani neodvážilo. Velkým adeptem je jako vždy John_x, nicméně dle mého je jeho trpaslík tak poněkud již ohranou figurkou postavy, která je pouze sprostá a netaktní vůči ostatním. Uvidíme, jak se na to budou tvářit PJové, já sám bych například k postupu vybral radši slabší RP postavu, která však má kupříkladu více zajímavé zpracování samotné postavy. Oproti tomu zase naopak takové postavy Eiris či Erinye mi naopak nevyhovují tím, jak moc si kolem sebe tvoří takovou tu bariéru vlastního světa, který řídí. Slepý tip na hráče je uživatel John_x...:) 

No teda, jsi pěknej sralbotka, kdybys tipnul třeba... no třeba mě aspoň. :D
No dobře, odskočíme si od turnajů. Když jsme tak mluvili o hře, kvalitě a tak dále. Co rád hraješ a co je tvým šálkem kávy, fantasy nebo sci-fi? 

Mým šálkem kávy... asi takhle, piji všechno :)
Před pár lety mě sem dotáhl soused a já začal objevovat, že dračák není jenom hod kostkama a honba za příběhovou odměnou v podobě vysokých XP bodů. Aragorn mi ukázal, jak se dá hrát postava, jak vůbec nezáleží na bodech zkušeností a na dalších zásadních věcech, které jsem měl vytyčené jako základní nosníky své věže vědění o hrách na hrdiny. Po dvou měsících na Aragornu tyto stěžejní nosníky víceméně celé spadly a já začal budovat na nových, mnohem mohutnějších základech, kterými je kvalita, RP a mnohé další, například i originalita :)
Z žánrů hraji téměř vše krom anime. To asi hlavně kvůli tomu, že jsem ještě nenarazil na slušnou jeskyni. Co se týče fantasy, občas si i zaPJuju, ale mnohem radši jsem hráč. Škoda, že jsem ještě nenarazil na takového PJe, co by měl podobné nápady ve hře jako já. U fantasy mi chybí takové to mystické tajemno magií, na které se všichni chtějí soustředit asi jenom ve WoD. Co se týče sci-fi, miluju vesmírné lodě, cestování mezi planetami a technický pokrok, avšak nemám rád laserové zbraně. Pro mě je prostě pořádnou zbraní kvér, ze kterýho lítaj olověný včeličky :)
Poté se nebráním ani tématům jako "poupravená současnost", hry alá hrdinové a mnohé další. Důležité je pro mě to, aby hra měla hlavu a patu, aby ji řídil dobrý Pán jeskyně a taktéž je pro mě podstatné to, na jaké spoluhráče narazím :)... 

Takže tradiční zásadní koncepce... je potřeba podobná úroveň PJe a hráčů, aby si hráč/PJ pořádně zahráli. :) Mohl bys nám uvést nějaké perličky z hraní nebo třeba se s námi podělit o nějaký vlastní herní projekt, takže si udělat nějakou malou reklamu? 

Herní projekt? ...pokud tím myslíš jeskyni, tak to žádná reklama nebude. To jsou jeskyně pro vyvolené a v malém počtu hráčů, abych se jim mohl naplno věnovat...
Co se týče perliček z hraní, o žádných moc nevím, snad až na to, že se můj spoluhráč jednou schoval do stínu... no a na tu zapálenou lucernu v rukou tak nějak zapomněl :). Sám jsem pak nikdy moc perliček z her nezažil, většinou jsem se nacházel v takové společnosti hráčů, kde se nesnažili dělat nějaké vylomeniny. Jenom snad jediná příhoda stojí za zmínku. Ve chvíli, kdy jsem si měl házet K6+ pro nalezení bezcenné cetky, mi padly kostky 6, 6, 6, 6 a 3 ... a ve chvíli, kdy jsem bojoval o holé přežití, to bylo 1, 1, 1, 1, 1 a 2 :)... O tom, jak mě moc nemá ráda K% kostka, ani nemluvím :D
Tak mě napadá, jediné, na co si mohu udělat reklamu (či chci), je samotná škola pro hráče :)... hledáme vzorné a nadějné studentíky :) 

Dobře, takže dost možná jsme se toho dozvěděli hodně o tvojí aktivitě tady na serveru.
Máme víkend, co tak obvykle děláš? Oraz od prací do školy nebo něco ostřejšího? ;) 

No, máme víkend. To znamená dohánění školy z týdne, co se jako vždy nestihla. Ano, propadám sice kouzlu některých počítačových her a občas si udělám volno, ale jak už to tak bývá - vždycky mě pronásleduje škola... To je prostě nevýhoda být na chomutovský průmyslovce, mno. Sice je to prestižní škola v okrese, ale žádné volno a nic. Sice si ho já dost často udělám, ale pak za to také trpím třeba tím, že nemám hotový program a tudíž mám špatné hodnocení. A do toho se blíží maturita, takže úžasné. Dříve jsem o víkendech doháněl školu... nyní ale budu muset o víkendech vypracovávat maturitní okruhy, takže by se mi hodil tak dvoutýdenní víkend, abych to všechno stihl :/ 

Možná by stačilo si akorát trochu rozvrhnout co zrovna dělat a čemu se věnovat. Já jsem loni svého času zneužíval svoje uschované sešity ze starších ročníků, takže jsem měl otázky vlastně už vypracované, nemluvě o tom, že jsem si ke konci roku přibral žonglérský kroužek a aktivně jsem se podílel na reprezentačním školním plesu (což obnášelo klíďo práci do devíti hodin večer). 

Ano, rozvrhnutí... to je to, co dělám. Bohužel většina maturitních otázek je v sešitě spíše nastíněna, neboť kantor je šprýmař - o hodině děláme spíše obecný zápis, v testech jsou vyžadovány již o něco detailnější informace, no a maturitní otázky... Sešit mi akorát tak pomáhá, cože to mám vůbec hledat. Je to k breku, ale nic s tím bohužel neudělám. Navíc jsem jediný ze třídy, kdo maturuje z daného předmětu, takže výpomoc, že každý vypracuje něco, je jaksi zabitá...
Ty a žonglér? :)... hehe, to se někdy musíš na srazu pochlubit :D 

A z jakého šíleného předmětu to maturuješ, že se ho ostatní štítí? :)
Doneste mi tři tenisáky, a když si vzpomenu, tak vám předvedu kaskádu, ovšem pokud donesete tyč, tak toho dokážu o dost víc. ;) 

Maturuji jako jediný ze třídy z Elektroniky... ostatní radši maturují z Programového vybavení :D...
Co se týče tenisáků, beru tě za slovo :P... a místo tyče ti bude muset stačit... lustr? :) 

Radši koště než lustr. :o)
Aha, elektronika, chápu, proč si vybrali něco jiného... přece jenom měl jsem tu čest pár měsíců pobývat na vysoké elektrotechnice, no a med to nebyl. :) 

Mno... a víš, že mě ta elektronika i baví? :) proto jsem si ji vybral :)
Koště nevim, snad bude mít obsluha.

Oukej, dost školy, řekl bych, že i ty jí máš nejspíš plné kecky. Řekl jsi, že tvůj volný čas je hodně omezený, avšak co třeba tvůj kulturní život? Co máš rád za hudbu, filmy nebo chodíš třeba do divadla? 

Divadlo v Chomutově nemáme, respektive není tam žádné představení. Celkově mě ale divadla neberou, hraje se tam pořád to samé. Co se týče kin, tak třebaže nemáme žádné špičkové kino, rád si do něj zajdu na premiéru něčeho, co vypadá luxusně. Přeci jen doma nemám dvacetimetrovou promítací plochu s perfektním ozvučením a automatem na popcorn :D
Hudba. To je velmi nepříjemné téma, neboť většina na mě reaguje poklepáním na čelo. Základ je, že mám rád hard rock, ale to spíše takovej ten instrumentální, kde nekrepčí vychraplanej chlápek u baru, ale kde je pořádně slyšet drnkání na kytaru a podobně. Mým hlavním hudebním žánrem je ale, jak se to říká, "klasika". Prostě když ti do uší hraje orchestr, není na preciznější melodie a zvuky nástrojů :)
A co se týče mého vkusu na filmy - zkouknu vše, ale americký zrůdnosti, co dennodenně lezou z Hollywoodu, nemusím. Dostanou na prdel, poučí se a zachrání svět?... ne, díky, já radši když ten hlavní hrdina dostává na prdel a nakonec je jeho pohřeb :)

Ámen. :o)
Tak, nějak mě nenapadá nic moc dalšího.
Takže ti dám svůj patent, rychlý dotazník...
Kečup nebo majonéza?
Kola nebo kofola?
Skřet nebo elf?
Da Vinci nebo Michelangelo?
Tolkien nebo Pratchett?
No a nakonec... víno nebo pivo? 

- Při volbě občas jasně vyhrávají choutky - kečupová majonéza :)
- kofola, bez komentářů...
- skřet jako sluha, elf jako... elfka jako milenka :)
- Da Vinci, co se týče teda vynálezů :D
- Tolkien nebo Pratchett? ... těžká to volba. Nakonec ale vyhrává Tolkien jakožto klasik a jeden z poslů proroka :)
- jistojistě pivo :)... (opakuji - pivo, ne výplachy trubek)
a jakejpak Amen? :)... já myslel, že náboženství sem nebudeme tahat :D 

Na náboženství zapomeň, to se mi tady nechce rozebírat vůbec. :) Tak, pokud chceš něco vzkázat čtenářům, tak máš právě teď prostor. Takový ten rádoby hollywoodský proslov, abych ti nakonec mohl prohnat hlavou kulku. ;) 

To jsem rád, rozhodně tu nehodlám probírat víru :)...
Tak... gratuluji všem, kteří se dočetli až sem, a ti, kteří to přeskočili a přečetli si jenom tuhle větu, nedoporučuji číst zbytek :). Jsem rád, že jsem se takto mohl projevit, díky čemuž bude moje ego na pár týdnů dostatečně nakrmeno a nechá mě pracovat na maturitě. Všem stejným případům přeji mnoho času na učení se na ty ohavný zkoušky a zdárné vyzvednutí maturitního vysvědčení, těm ostatním akorát závidím ten klídek :) 

Dobře, děkuju ti za tvoje slova a zase někdy jindy na viděnou. ;)

Nazdar :P


Podívejte se také do diskusí Aragornského Klání a Aragornské školy hráčů.

Další články v kategorii Rozhovory:

Kdo hodnotil článek Rozhovor s Vojuem?
Assassins (4.50*), MARK (5.00*), Rols''Mare (5.00*), Tenny (5.00*)

Komentáře ⇓

Pro přidání komentářů je třeba se nejprve přihlásit.

1

Assassins - 22. února 2011 19:13
Assassins

Prvá polovica rozhovoru bola pre mňa príliš ťažká, taká veľmi oficiálna, inak to neviem nejako popísať.
Tá druhá už bola oveľa zaujímavejšia, dozvedel som sa o Vojuovi niečo viac:).

Čo sa týka žiakov, nezúfaj. Sú mnohí, čo to vzdajú, lebo nechcú počúvať rady. Mnohých to aj omrzí, niekto nemá čas (ja som odstúpil hlavne kvôli turnaju, teraz je tu zase škola), ale aj tak vždy bude veľa ľudí, ktorí sa potrebujú priučiť, či zlepšiť;).
I´ll Chuck you!

Nazir - 22. února 2011 10:05
Nazir

Jsem to přečetl :)
S nováčky je kříž. Na to, že Ti budou beze slova odcházet se musíš připravit. Stejně tak se mi stalo, že se mi pohádali. Jsou to občas situace... Tak držím palce. Obecně jsem dospěl k poznatku, že jsou hráči, ochotní na sobě pracovat a ty bych klidně vzal i do běžné jeskyně a byl na ně hodný, a trpělivý a potom je ta druhá skupina. Nejlepší byli Ti, co si myslí, že přijdou, sepíšou postavu a během jednoho odpoledne dobijí polovinu Mistery světa a půjdou na 10levelu spát.
Obecně řečeno, jakým jsi člověkem, takovým jsi hráčem.
Oko za oko... a svět bude slepý.

Voju - 19. února 2011 15:15
Voju

hater 19. února 2011 15:13
jo tak ... doporučuji najít něco více komplexního ;)...

já tobě díky za otázky ;)
Jen díky idiotům je svět ještě zábavný :)

hater - 19. února 2011 15:13
hater

Voju 19. února 2011 14:05
Teď přesně nevím co zní zajímavě a co chceš zkusit :P

Tvorbu postavy podle článku, na který jsem dával odkaz :-)

díky za odpovědi

Voju - 19. února 2011 14:05
Voju

hater 19. února 2011 13:51
jak jsem již řekl, článek je velmi strohý a já se spíše s hráči snažím zaměřit na to, aby si PJ mohl přečíst postavu a ihned věděl, jakou hru od ní má přibližně očekávat, jak s ní má jemně manipulovat a podobně. Níže zmíněněné třeba fóbie nebo oblíbené činnosti velmi usnadní směrování skupinky k jistému cíly, aniž by to vypadalo tak okatě (sráz, zlí vesničané, výhružky jiných npc... )

Teď přesně nevím co zní zajímavě a co chceš zkusit :P

co se týče novinek a zkušeností... zatím jsme se od žáků naučil akorát to, že na školu se dá vymlouvat už i na základce :D
Jen díky idiotům je svět ještě zábavný :)

hater - 19. února 2011 13:51
hater

Voju 19. února 2011 12:51
Mno ten článek se zabývá právě tvorbou postavy přes internet :-) nikoli pro hru na živo. Ale musím přiznat, že sám jsem ještě podle něj postavu nestavěl, přestože se mi líbí. Mno musím to vyzkoušet až budu příště dělat nějakou postavu a budu mít koncept. Naopak proti tomu co říkáš vidím složitost postav, například tady v turnaji :) lidi vymyslí do detailu propracovanou postavu a kolik toho skutečně ve hře použijí? Teď ta poslední moje postava je třeba pokus jestli to jde udělat jinak. Něco jsem plácl a myslím si, že se celkem zajímavě rozvíjí :-) uvidíme teda co bude dál. Na druhou stranu když je o postavě málo informací, tak jak má PJ vědět, co s ní má vyvádět?

Jinak to zní celkem zajímavě, že bych to zkusil, abych se taky něco naučil? :))

Mimochodem tak mně napadá, máš zkušenost, že tě něco nového naučil některý z tvých žáků?

Voju - 19. února 2011 12:51
Voju

Ymir 18. února 2011 18:31
Přiznávám že mé občasné překlepy nejsou dobrou reklamou na mé vyjadřování, stejnak tak uznávám občasnou chybu v gramatice. Pokud si tedy myslíš, že by jsi dokázal používat dokonalou gramatiku a chtěl přiložit ruku k dílu, rád ti to umožním :)

Co se týče poznámek k jazykozpytu a němu podobným, bohužel je to nutné. Na Aragornu se hraje písemnou formou, tudíž správné využívání českého jazyka je důležité :)

hater 18. února 2011 20:14
Je to zajímavý článek, ale přesně tohoto typu se snažím nedržet. Jako základní body pro tvorbu postavy jsou v pohodě, to žádné výtky... ale určovat kolik tajemství, kolik přítel a tak si má hráč zakomponovat do své minulosti a přítomnosti zásadně vylučuji. Jinak jsem ale s postupem tvorby co je níže na odkazu napsán "spokojen", dá se podle něho postavit dobrá postava - nicméně stále záleží na hráči co si do daných bodů dosadí. Tento postup mi přijde spíše pro hru naživo, kdy není potřeba tolik detailních informací. Pro hru přes internet jako je třeba Aragorn bych tento manuál doporučil spíše jako základní kostru postavy - přecijen zde se dá s postavou velmi, ale velmi vyblbnout a to nejen v cílech...
(také nesmím zapomenout tomuto manuálu vytknout obavy, plány, koníčky, oblíbené činnosti, fóbie a podobně, které v něm nejsou vyjmenované - každý se něčeho bojí, něco má rád...)

hater 18. února 2011 20:12
Ve chvíli, kdy žk dosáhne levelu "bezproblémová komunikace", zatleskám mu :)
Co se týče dalších "levelů" (tfuj, nerad to nějak člením...), přichází k zaměření na RP postavy. Nechci se držet žádných pravidel, žádných šablon.... mou snahou je to, aby postavě vdechli život. Uvědomili si jak by například podle charakteru postavy měli reagovat, co by postava nikdy neřekla, jak by se měla zachovat. Dalším levelem je tedy "divadelní škola", kdy hráč již jenom hraje, přičemž okrajově dostává kritiku na chování postavy a podobně. Tím ale nemyslím kritiku ve stylu "já bych udělal tohle", ale spíše se snažím pochopit, jak hráč zamýšlel danou věc napsanou v životopise, abych mu popřípadě pomohl to lépe formulovat, popřípadě ho upozornil na rozdílné jednání postavy a jejího charakteru ;)... jestli víš co tím myslím, nějak se začínám motat :D
Jen díky idiotům je svět ještě zábavný :)

hater - 18. února 2011 20:14
hater

Voju 18. února 2011 16:11
Co postup tvorby postavy? Mně se třeba celkem líbí tohle:
http://conlai.wordpress.com/2008/10/20/pozadi-postavy-za-deset-minut
Co si o tom myslíš?

hater - 18. února 2011 20:12
hater

Ymir 18. února 2011 18:31
Nazir 18. února 2011 20:06
To je také první, co mně napadlo, když jsem si Vojuovu odpověď přečetl. Ale když se nad tím člověk zamyslí (a nahlédne do průměrné Aragornské jeskyně), tak je to to první, co je třeba se tu naučit. Komunikovat písemnou formou. Je pravda, že hodina češtiny by to být asi neměla, ale na druhou stranu, jak tady probíhá veškerá komunikace? Používáte na to někdo ústa?
Je to tedy logický bod, kde začít.

Ale také by mně, Voju, zajímalo jsou nějaké další levely? :-) Tedy když žák dosáhne takové úrovně, že komunikace s ním je bezproblémová, na co se dál zaměřujete? Používáte nějakou teorii RPG? Máte osnovy jako ve škole? :-))

Nazir - 18. února 2011 20:06
Nazir

Voju 18. února 2011 16:11
Pokud je to opravdu takhle, přijde mi to spíš jako kurz jazykozpytu než RP.
Oko za oko... a svět bude slepý.

Ymir - 18. února 2011 18:31
Ymir

Voju 18. února 2011 16:11
Děláš tolik chyb, že mi tvoje ambice učit kohokoli psaní připadá nepatřičná.
‎"Půjdeme do Getsemanské zahrady - a ty se postaráš, aby mě tam našli."

Voju - 18. února 2011 16:11
Voju

hater 18. února 2011 15:51
Tak... :)

Žádné mety jsme ve škole neudělal, prostě hráč se učí stále, nikterak neleveluje :)

Základem co chci po hráči je to, aby dokázal napsat postavu s co nejmenším gramatických chyb, tedy donutit ho k tomu, aby si po sobě postavu několikrát přečetl. Pokuď se přehoupne přes tuto příčku, nastupuje další krok, kterým je víceméně konstrukční kritika z mé strany, kdy navrhuji úpravy vět, rozvedení detailů a dalších věcí v popise a životopise. Tedy z krátkých vět doporučuji udělat čtivá souvětí a podobně. Pokud si hráč vše upraví, je otestováno zda-li chápe principy tak, že s emu prostě zadá nová postava k tvorbě. Následným krokem je snaha donutit hráče k tomu, aby si vytvořil alespoň trošku originální postavu, která nebude ostatní být do očí velkou cedulí "klišé kopie z mého oblíbeného filmu". Opět konzultace a další, je toho potřeba okolo postavy udělat dost a dost. Další výtky pak jsou přímo osobní, například návrhy přidání/odebrání některých dovedností co si hráč přivlastnil a podobně...
Poté přichází samotná hra, kdy dbáme na tom, aby hráči psali gramaticky správně, vyvarovali se nesmyslným komentářům a opět rozvíjeli své věty tak, aby se jednalo o čtivé příspěvky. S tímto faktem začínáme tlačit na RP postav ... aby se drželi životopisu a informací v něm, aby postavě vdechli život, aby měli obavy, radosti a další... Je to ale hodně osobní.. někdo dokáže napsat pěkný příspěvek a o ničem.. někdo zase neumí zachytit myšlenku těmi správnými slovy... takže tímhle ti akorát tam můžu nastínit to, co po hráčích v průběhu požadujeme :)
Jen díky idiotům je svět ještě zábavný :)

hater - 18. února 2011 15:51
hater

Voju, mám dotaz rozšiřující uvedené informace o škole hráčů: Jak si představuješ takovou kvalitní postavu. Co musí všechno splňovat? Jaká je první meta pro hráče, kteří se chtějí ve škole něco naučit? :-)

Díky

1


↑ navigace

Záložková navigace

Buri's blog