Dračí doupě 2 (1. strana) | Články - Aragorn.cz



Články

Dračí doupě 2

Autor : Amthauer   5. srpna 2011   Recenze
Předem předestírám, že recenze bude velmi pozitivní a ne, Altar mi nic neplatí. :) // Publikoval jsem tento text také na svém blogu, snad to nebude nikoho příliš pohoršovat.

Dračí doupě 1.6, legendární český RP systém z roku 1990, inspirovaný ještě legendárnějším americkým Dungeons & Dragons, jsem četl a vlastnil, v zásadě však nikdy nehrál. Ještě na základní škole jsme s kamarády hráli tak nějak podle svých pravidel, pak přišlo DrD+, podle toho jsme hráli pár let, pak opět bez pravidel a zase DrD+. Nyní, více, než dvacet let po prvním DrD přichází oficiální pokračovatel a je na první pohled znát, kolik se toho změnilo, jak jsou i autoři zkušenější a vyspělejší a jak je hráčstvo náročnější (jen vezměme, že před dávnými časy se na denní světlo z jeskyní lezlo až na šestce, dnes jsou exteriérová dobrodružství samozřejmostí :)). Ještě jsme podle DrD 2 nehráli, toto budou tedy spíš dojmy ze čtení pravidel a zbytek až později. 

Nejprve však něco k DrD+, neboť poměrně vynikne onen velký rozdíl. DrD+ jsou tak trochu nekanonickými pravidly, podstatně rozsáhlejšími, komplexnějšími a do určité míry náročnějšími pravidly, než DrD. Každé povolání v nich mělo půlku jedné knihy (oproti jedné kapitole v DrD i DrD 2) a v té nabízelo vyčerpávající soupisy schopností, kouzel, doprovodných příběhů, vysvětlívek různých aspektů daného světa a možností, jakými postavu směřovat. Pravidla byla výborně komplexní a důmyslná, díky poměrně složité matematické generaci tzv. bonusů se však hráč bez tabulek prakticky nemohl obejít. 

Nic z výše uvedeného v DrD 2 není. Jedná se o jednu knihu (byť masivní), která předkládá pár velmi jasných (ovšem docela šikovných) pravidel a ve zbytku sází na hráčské fabulační schopnosti a fantasii. Zjednodušení pravidel je ovšemže dvojbřitá záležitost: na jedné straně dává větší volnost, na druhé straně však jednak je na místě otázka po zajištění realističnosti a pak, někdo by se mohl zeptat: "No jo, když už za to utratím peníze, mělo by to přece být něco, co si nejsem schopen vymyslet sám na koleni." Odpověď na otázku realističnosti je jednoduchá: jedná se o příběh a tomu je míra realističnosti podřízena. Když chtějí hráči takovou atmosféru, budou hrát takto, když jinou, usoudí jinak. 

Ohledně otázky po obsažnosti pravidel: ne, nejsou sice nikterak obsahově naditá (opravdu důležitých pravidel není tolik moc a pro potřeby nováčků jsou zde také dlouhé pasáže o nejzákladnějších věcech alá "buďte hodní na svého PJe"). Jde však o strukturu. Zajímavý a neotřelý systém Vyčerpání, Manévrů a Ohrožení je totiž perfektně vybalancován se schopnostmi povolání a dovedu si představit, že něco takového vyvážit (ba dokonce strukturovat a zapsat tak, aby to jiní pochopili), muselo dát hodně práce. A poslední věc k tomu, co kupujete: je to plné vyvedených obrázků a grafiky, rovněž u doplňujících příběhů se bude starý RP harcovník potutelně usmívat (barbar Hrun vrací úder!) a nováček je bude nejspíš chtivě hltat. Nyní k samotným pravidlům, ovšem nebojte, budu se snažit příliš nespoilerovat.

Co mě zklamalo, jsou rasy. Ano, jsou to ony tolkienovské klišé, na kterých se za celá desetiletí nezměnila ani niť: máme tu vznešeného elfa, svérázného trpaslíka, pohodářského hobita, univerzálního člověka a osvaleného krolla (trochu chybí skřeti...). Musím se přiznat, že tyto rasy považuji už za tak ohrané, že jak je vidím, je mi z nich mírně nevolno a ostatně také proto naše skupina už delší dobu hraje dobrodružství, ve kterých jsou jak hráči, tak ostatní humanoidi, prakticky výhradně lidé. Nicméně, co jsem čekal, změnit rasy v dračáku na něco jiného by bylo jak natočit Star Wars bez světelných mečů. Co je novinkou, je dělení ras na původy, tj. máme tu např. lidi z měst, lidi z pohraničí atd.

Povolání jsou naopak skvělá. Systém jejich zdokonalování je (jako ostatně skoro vše) poněkud odlišný, než je obvyklé a je hodně založený na multi-classingu. Po dosáhnutí určitých úrovní v tzv. základních povoláních se zpřístupní povolání pokročilá, přičemž rozdíl mezi těmito typy mi přijde vcelku diametrální: zatímco základní povolání jsou spíše takoví trochu vylepšení sedláci, u pokročilých zaznívá heroično a veliká moc (i přesto však stále je možné, aby onen vylepšený sedlák při štěstí či za určité oběti dokázal porazit onoho velikého bijce). Tuto možnost projít si škálou od "bezvýznamný vidlák s rezavým mečem" po "legendární ničitel světů" vnímám jako báječnou a jsem zvědav, jak to bude fungovat ve výsledku.

Pravidla samotné hry jsou neotřelá, pročež může, řekl bych, z počátku chvíli trvat, než do nich hráči proniknou, pak už jsou ale docela intuitivní a nevyžadují žádných tabulek či vzorců (když vzpomenu na to, jaké početní orgie byly v DrD+ při vyvolávání démona...). Příklon k RP a příběhovost, vedle oněch povolání další věc, kterou musím vskutku velebit, nespočívá jen v tom, že jsou třeba některé schopnosti a dovednosti volnější, či že pravidla nepopisují docela každý aspekt světa, ale také v určitém oslabení role PJe (zde tzv. Průvodce hrou), kdy i hráči mohou více aktivně spoluvytvářet příběh a to nejen přímými činnostmi svých postav. Ba dokonce, mezi schopnostmi ras i povolání jsou takové, které by se přímo daly nazvat RP-schopnostmi a jejichž pomocí může hráč docela výrazně zasahovat do chodu světa, který se tak stává plastičtějším. A vposled, samotný základní systém hry je nastaven do velké míry příběhově: postava je totiž mocná na základě toho, kolik dokáže svým cílům obětovat. Čím víc hrdinství, tím víc úspěchů. Může to takhle znít poněkud nesystematicky, ale vězte, že je to dobře pravidly ošetřeno a vysvětleno.

Další články v kategorii Recenze:

Komentáře ⇓

Pro přidání komentářů je třeba se nejprve přihlásit.

Vypisuje se 11 z celkem 11 příspěvků1

Inchorny - 17. února 2013 14:43
Inchorny

Abych řekl, DrD a jeho šest stereotypů je už aspoň deset let ukrutně zastaralé, ale pokud vám vyhovuje, tak proč ne. Co se týče DrD 2, tak tvorba postav a variabilita mi přijde jako velký posun vpřed. Osobně si myslím, že herní systém založený na tom, že si poskládám jakkoliv postavu ze skillů je lepší , mohu v něm postavit třeba 20 typů úplně jiných válečníků nehledě na kombinace kouzelných skillů a bojových.
Nový bojový systém na DrD 2 se mi taky nezdál, ale protože jsem ho nezkoušel, nebudu ho hodnotit.
A v závěru když se sejdete s kámošema, stačí jedna kostka, papír, tužka a dobrý příběh. Na delší hru je samozřejmě lepší hrát podle nějakého systému, co vás neomezuje.
Moje stránky: http://sindarion.hys.cz/

Grom - 20. listopadu 2011 13:15
Grom

Recenze je to celkem dobrá, také bych ocenil nějaký ten závěr jako Ymir.

Jen mi přijde celá snaha Altaru o "originální" napodobení systému, který je vymyšlen takřka dokonale, jako úplně zbytečná. K DrD 1.3-1.6 mě sice pojí notná dávka sentimentu spojeného s dětstvím, ale to je tak všechno. DrD 2 nepřináší žádný zásadní posun vpřed a ani není v moci Altaru a jejích autorů, aby tomu tak bylo. RP vždy záviselo a bude záviset především na kvalitě hráčů a PJ a ani sebelepší pravidla dodávající maximální volnost to nezastoupí. Kéž by se Altar rozhodl místo investování do tohohle nesmyslu koupit práva na nový Talisman, udělal by daleko lépe. Pro ostatní doporučím neztrácet čas DrD a pokud to alespoň trochu jazykové možnosti dovolí, vrhnout se vstříc DnD, nejenže dostanete dostatek volnosti pro vaše RP, ale též skutečně skvěle propracovaný systém, který vás bude opravdu bavit. Pro Amthauera s dostatkem originálních ras.
Neodsuzujte masturbaci! Je to SEX s tím, koho máte nejraději.

Aladriel - 6. listopadu 2011 23:56
Aladriel

Sám jsem diskutoval o tomto "novém" systému kde se dalo a shodl jsem na na pár věcech... Postavy a povolání ano, herní systém ne!!!! Já říkám, hrát dvojky je rituální sebevražda pro nás 1.6kaře či +kaře..:-) Jinak celkově recenze vydařená:-)
Co je to budoucnost? Je to relativita osudu.....CO je to osud? Osud je pouze sled všech našich reakcí..Zákon akce a reakce...

XxxYyy - 13. srpna 2011 08:23
XxxYyy

DrD2 som zatiaľ nehral, ale pravidlá už mám prelúskané. Myslím, že recenzia by zvládla podrobnejší opis nových systémových zložiek, čím sa odlišujé napr. od DrD/DrD+ (plusko som nikdy nehral, nevidel tak o ňom teraz nerozprávam). Hodil by sa načrtnúť súbojový system, poznámka, že v knihe nie je ani jedna tabuľka, ZS ktorými si sám hráš môže meniť okolie... Celé by som to zapracoval namiesto prvej state, ktorá sa mi sem vôbec nehodí.
Asi by to obsahovalo dosť spoilerov, ale ako sám píšeš, šak sú to pravidlá.
Na tomto světě jsou dva typy lidí - dobří a zlí. Ti dobří lépe spí a ti zlí se daleko radši probouzejí.

Zob - 6. srpna 2011 23:58
Zob

Další uživatelské anotace si můžete přečíst zde: http://rpgforum.cz/anotace/draci-doupe-ii.
---

Amthauer - 6. srpna 2011 20:21
Amthauer

TheDave 6. srpna 2011 13:21
Odstavce tam původně byly, teprve teď jsem si všiml, že se to někde při kopírování do RS žvejklo a entery zmizely. S tím souvisí ty chybějící mezery po tečkách: na oněch místech měly být právě ty odsazení. Opraveno.

hater 6. srpna 2011 17:50
Jen k6, v ideálním případě každý hráč tři.

Jinak, s tou "příběhovitostí": kdybych to měl rozvést, tak v ústředí konceptu je to, že hrdina dokáže dalece překročit své dispozice, ovšem za cenu nějaké dočasné, či trvalé ztráty: kupříkladu může provést obří skok, ale vyvrtne si kotník, může přemluvit ke spolupráci i zarytého nepřítele, ale totálně si tím zničí reputaci, může rozluštit kryptogram vysoce nad jeho možnosti, ale třeba mu z toho hrábne.
- What is a life devoid of strife?

hater - 6. srpna 2011 17:50
hater

Otázka: Jaké kostky ke hraní potřebuji?

hater - 6. srpna 2011 17:47
hater

1. díky za recenzi
2. vzbudil jsi mou zvědavost :-)
3. souhlasím s ostatními, že text šlo ještě trošku poladit (to jde koneckonců vždy)

TheDave - 6. srpna 2011 13:21
TheDave

Sám jsem už pár recenzí přečetl i napsal a tohle určitě není ukázka té nejlepší recenze pod sluncem - podle struktury je jasný, že byla napsána jedním dechem bez nějakých korekcí (dva odstavce na začátku a pak už nic, chybějící mezery po tečkách atd.)... což zas až tolik nevadí (mně), spíš pro pořádek. Raději bych si taky přečetl recenzi až po nějakém větších hraní, ale chápu že čím dřív tím líp. Co myslíš tou "příběhovostí" samozřejmě chápu a jsem stejně jako ty velice rád, že to dopadlo takhle... ve hrách na hrdiny nesnáším hromady čísel, zato příběh, atmosféra a vývoj postav od naivních idealistických sedláků po cynické fugitive hrdiny, kteří si nevěří ani mezi sebou navzájem, to je aspoň hraní.

Mám v plánu dvojky koupit bratrancům jako dárek, po recenzi v tomto vyznění se na to celkem těším.
"Každej si holt dělá tu anarchii po svým." - Charlie

Amthauer - 6. srpna 2011 13:05
Amthauer

Ymir 6. srpna 2011 11:12
Schválně jsem "trvdé" fakty omezil, protože když jsem je pár lidem nadšeně líčil, nařkli mě ze "spoilerování" (což je sranda, jsou to totiž pravidla, tudíž nemají žádnou "pointu", ale což). Chápu, že to vypadá jako reklama, ale mám z toho opravdu pozitivní pocity... tedy až na ty rasy, že ano.
- What is a life devoid of strife?

Ymir - 6. srpna 2011 11:12
Ymir

Díky za recenzi, asi jsem zaostalý, ale teprve díky tomuto textu jsem se dověděl, že něco jako DrD 2 vyšlo. Na druhou stranu si musím povzdechnout, že ani po druhém přečtení z tohoto textu nejsem moc moudrý - chybí mi víc komparací, jediný "tvrdý" fakt, co jsem tu vyčetl, je, že se oproti DrD+ zas míň počítá (což je super, komplexita DrD+ zabila). Nechápu, co myslíš tou "příběhovostí", na níž se neustále odvoláváš; recenzi taky chybí nějaký jasný závěr a jednoznačně vyjádřený názor pisatele (včetně naznačení, jaké má DrD 2 rezervy a nedostatky) - takhle to vážně vypadá spíš jako reklama. A taky pár screenshotů, link na web výrobce a hodinky s vodotryskem!
‎"Půjdeme do Getsemanské zahrady - a ty se postaráš, aby mě tam našli."

Vypisuje se 11 z celkem 11 příspěvků1


↑ navigace

Záložková navigace

Galéria (fantasy)
Resize (tmavý)
Light (světlý)