Historie Aragorna (2 strany zpět) | Články - Aragorn.cz



Články

Historie Aragorna

Autor : jilm   25. června 2007   Úvahy
29. května Aragorn oslavil své páté narozeniny. Jaký byl, je a bude?

Pravděpodobně nikdo z vás nebude Aragorna znát déle než 2, 3 roky. Jeho cesta byla složitá a klikatá. Již delší dobu se mě čas od času někdo ptá, jaké to tenkrát byla, jak se stalo, že to a to. A tak jsem se rozhodl, že je na čase onu pohádku odvyprávět a poskytnout nepřesné shrnutí těch pěti let vývoje. Nepřesné proto, že si nepíšu deníček a jsem tedy odkázán jen na nepřesnou paměť. Předpokládejme tedy, že se vše stalo asi tak nějak, jak si to pamatuji já. :-)

Počátky


Předně - historie Aragorna je dlouhá dokonce 6 let. Nápad na online hernu Dračího Doupěte jsem dostal již v létě 2001. DrD jsem hrával vždy jen jednou za rok na šachovém táboře a v mezidobí nějak nebylo jak a s kým. Byli jsme z různých částí republiky a přišlo mi vždy líto, že rozjeté příběhy nemají žádné pokračování, že nemám možnost hrát celoročně. To mě přivedlo k myšlence - co vlastně člověk potřebuje k online hře? Chaty existovaly, ICQ existovalo... hm, kontrolovaná kostka je ten hlavní nedostatek. Ironicky se právě kostka nakonec ukázala tím nejméně důležitým.

Od nápadu k realizaci však vede dlouhá cesta. Předně - neprogramuji a nikdy jsem neprogramoval. Když chcete vytvořit online hernu DrD (a ukázalo, že právě jen nový web je jedinou možností, jak najít použitelný nástroj pro online hru), tak to nějak bez programování nejde. Co s tím? Logicky by člověk usoudil, že se pokusím programovat naučit, nebo se na vykašlu. Kdepak, mé dvě negativní vlastnosti - drzost a lenost - přišly na jinou možnost. Po krátkém koketování s možností poslepovat existující nástroje jsem jednoduše napsal do jedné konference o skriptovacím jazyku PHP, že mám super nápad a chtěl bych, aby mi jej někdo realizoval. A kupodivu - skutečně se mi někdo ozval, člověk na Aragornovi později používající výstižnou přezdívku Tvůrce.

0.0


Prvotní nápad byl prostý - potřebujeme chat, zakládání místností/jeskyní a virtuální kostky, které by Pán jeskyně kontroloval. Aragorn "verze 0" byl takový a byl otřesný. Tvůrce vytvořil základy, které hru de facto umožňovaly, ale nebyl designér, web vypadal hrozně a spousta funkcí byla jednoduše příliš primitivní. A byl zde ještě jeden faktor - Aragorn téměř nikdo neznal, přes den na něj nikdo nechodil, nikoho jste na něm nepotkávali a komunita se jednoduše nevytvořila. Až na pár ad hoc her byl prakticky mrtvý. Neměl ostatně ani vlastní doménu - první verze fungovala na neplaceném freehostingu na adrese elrond.hyperlinx.cz, později se přestěhoval na levný (a mimořádně nekvalitní) placený hosting a dostal adresu aragorn.jinak.cz.

Mimochodem proč Elrond v první adrese? Protože původně nebyl definitivní název vůbec jistý. Preferoval jsem nějakou postavu z Pána prstenů, což je dostatečně "fantasy" a široce známé. První nápad byl Bilbo, chvíli jsme uvažovali o Elrondovi, ale Aragorn nakonec vyhrál. Zčásti protože je od A, zčásti protože byla jeho doména prostě volná, zčásti protože Bilbo zní přitrouble. Pokud tedy dnes slyším, že Aragorn je nudný a nenápaditý název - mohlo být hůř.

Je asi na místě, abych se zmínil o Abarinu. Abarin vznikl pár měsíců po Aragornovi a naprosto mu sebral vítr z plachet - v době, kdy Aragorn vypadal jako otrhanec, byl Abarin rychlou hvězdou, která se ustálila na poli online DrD. Ostatně dodnes tuto ztrátu v návštěvnosti doháníme, ačkoliv Abarin se postupně propadl a jeho následníka Andor posledních pár měsíců převážně porážíme (podle Toplistu). Abarin měl však od počátku jinou filosofii - byl postaven na hře přes fórum. Hrát na fóru nebo na chatu je přirozeně dosti rozdílné. Forma hry je úplně jiná, jiní jsou i hráči. Aragorn posléze nabídl obě možnosti - dokonce bych řekl, že na základě diskuse na DrD.cz ještě před spuštěním Abarinu, ale to už je tak dávno, že vážně nevím. Zůstal však orientován zejména na chat a podle mého názoru to bylo dobré rozhodnutí. Jaký je dnes poměr netuším, ale chat je jednoduše tím vhodným místem, hra na fóru je zpomalená a většinou jen soubojem v recitaci fantasy hlášek.

V oné době se však orientace na fórum ukázala jako dobrá - je prostě jednodušší, můžete hrát i když všichni nejsou zrovna online a v době, kdy na Aragornovi nebyla vytvořena žádná stálá a věrná komunita byla organizace hry jednoduše vyloučená. Abarin proto přilákal ty správné lidi a Aragorna ovanul první dech smrti - nebylo jisté, jestli z něj někdy budeme schopni vytvořit něco konkurenceschopného. Když se u mě nápad na online DrD urodil, existoval z webů o Dračím Doupětě pouze DrD.cz, jinak pár amatérských stránek, jinak prostě nic. Než došlo k realizaci, objevil se ve své době skvělý server DračíDoupě.cz a právě Abarin. Nicméně prostě jsme to nevzdali.

Osobně mě k tomu motivovala také jedna událost, kterou jsou od té doby nikdy nikde nevytáhl na světlo, ale dnes by měla být zmíněna - bez hořkosti a nepřátelství, je to přeci jen dlouho. Stala se taková věc: zkoušeli jsme improvizovanou hru a v jejím průběhu mě někdo neustále odhlašoval, logoval se místo mě a nakonec mi napsal do pošty, ať si změním heslo. Jednoduše mi jej někdo zjistil a prostě jej využil. Používal jsem jedno heslo všude stejné, proto mě samozřejmě napadlo, že si jej asi někdo vytáhl z databáze a takto si ze mě vystřelil. Napadl mě pouze Abarin, když se však Japana zeptal, řekl mi, že to ani nejde. Později mi však napsal, že druhý autor Abarinu Ami to skutečně udělal a prostě zkusil, jestli používám to samé. Sympatická na tom je upřímnost a omluva, to je ovšem vše. Ukrást heslo je mimořádně pochybná věc. Ovšem je to 5 let, tak co.

Proč slavíme Aragornovy narozeniny zrovna 29. května? Žádný rozumný důvod pro to není, Aragorn vznikal někdy od začátku roku a 29. květen nebyl nijak zásadním bodem. Nicméně právě tento den jsme se přesunuji na aragorn.jinak.cz a dlouho toto datum nesl první příspěvek v diskusi. Takže když není nic jiného rozumného po ruce, proč ne zrovna 29. květen? Většinou už bývá teplo, na srazy ideální, byť jich zatím moc zrovna v ten den nebylo.

1.0


Léto 2002 bylo z pohledu Aragorna šťastné. Rozbil jsem prasátko a koupil. Důležitější však byl příchod nových programátorů a redesign. Sami od sebe se mi ozvali dva lidé, že by rádi pomohli - svasta a ještě jeden člověk. Původně osekaný web tak získal naději na hluboké změny, redakční systém, změnu diskusí a deník. Kromě toho jsem využil drzosti a lenosti a zkusil napsat nějakého designérovi, jestli by nebyl ochoten něco pěkného udělat. Ten mě poslal na nějakého dalšího a Rastislav Janetka nám skutečně velmi pomohl. Aragorn 1.0 už byl proto oblečen ve značně slušivém kabátku, který mu vydržel poměrně dlouho a je i částečně zaznamenán.

Výsledek příchodu nových programátorů se ukázal mít smíšený výsledek. Svasta vytvořil skvělý deník (který byl minimálně do nedávné doby pokročilejší, než co přišlo po něm), systém jeskyní byl celý překopán a Aragorn začal být reálně použitelný. Ostatně po svém opětovném spuštění již na své doméně také začal nabírat první uživatele, ze stávajících si nejsem jist, jestli mezi nimi nebyl Gran a o Aragorna snad zavadil i Edwin, nicméně jinak snad žádný pamětník, pokud vůbec tito. Postupně se totiž začaly dít podivné věci. Mazaly se jeskyně, byly prováděny různé zásahy do databáze. Chybu nikdo nemohl najít, ale postupně se to stupňovalo, až jsme Aragorn nakonec prostě museli vypnout. Pravděpodobný důvod těchto událostí - onen druhý "programátor". Stejně jako svasta získal přístup ke všem heslům, poměrně záhy však přestal komunikovat a nikdy nic neudělal. Jak to skutečně bylo se už asi nedozvím, ale jsem téměř stoprocentně přesvědčen, že za sabotáží stál on.

V takové situaci by možná stačilo jen změnit hesla, nicméně Aragorn měl i jiné problémy - například díru v podobě možnosti měnit si přezdívky bez kontroly kolizí. Její oprava trvala nějakou dobu, navíc hosting byl mimořádně nespolehlivý a rozhodli jsme se přejít jinam. S prodlužováním této klinické smrti klesala motivace všech něco s tím udělat, Aragorn v té době navíc stále ještě zdaleka nebyl tak živým místem jako dnes. Těžko říct, jak dlouho to tehdy trvalo, v mé paměti to může být 3-5 měsíců. Nícméně i tohle nakonec bylo přečkáno a Aragorn se znovuspustil.

A teprve nyní můžeme hovořit o zrodu Aragorna jako komunity, teprve od této chvíle na něj začali přicházet lidé, které zde znáte. Bylo to poměrně pomalé, ale růst byl vytrvalý a konečně se dalo říci, že zde lidé hrají, že zde chatují, že zde žijí. Stále sice skromně, ale přesto. Po dalším roce (nyní jsme tedy již v roce 2004) začal být neudržitelný nedostatek vývoje. Oba programátoři se začali živit jinými věcmi - resp. ztratili čas investovat do podobného projektu - a Aragorn se jednoduše až na malé úpravy zakonzervoval. To bylo samozřejmě neudržitelné, chybělo příliš mnoho věcí, bylo potřeba jít dál, pokud měl Aragorn vydržet. Přemýšlel jsem proto, koho přemluvit, aby s Aragornem trochu pohnul a hned první pokus byl úspěšný - s Edwinem jsme byli předtím zběžně v kontaktu, navíc právě uzavřel svůj DrD projekt Dračák.cz. Aragorn tak dostal nový impuls. A mimochodem také dodnes vynikající mapový editor od Alcatora, který bohužel nikdy nedošel takového uplatnění a ocenění, jaký by si zasloužil.

2.0


Edwin nejprve provedl pár vylepšení na stávající verzi Aragorna, ale začal také plánovat jeho kompletní předělání. O rok později - 2005 tuším někdy před létem - byla spuštěna verze 2.0, která své ambice úplně nenaplnila, byla přesto velkou zkušeností a revolučním skokem kupředu. Ostatně byla tu s námi ještě před rokem, takže byste ji ve většině měli znát, můžete si ji kompletně prohlédnout. Za změnu s vykřičníkem byl označil zakládání nových diskusí (do té doby existovalo jen jedno Hlavní fórum), což formování komunity zásadně podpořilo.

Ostatně dobu někde okolo přechodu na druhou verzi bych viděl jako takový bod zlomu. Bod, kdy se už přestalo stávat, že by tu v nějakou denní dobu nikdo nebyl, kdy jsem si začal na Aragornovi připadat jako na velmi rušné ulici. Proběhl první sraz a dorazilo ne až tak málo lidí. Fyzický kontakt mě osobně nadchl, někteří lidé ani nebyli z Prahy, že existují lidé ochotní kvůli Aragornovi cestovat bylo fascinující. Pozdější sraz byl ještě masovější - to jsem si už připadal jako na demostraci :-) - a dnes jsou již velká i malá setkání na denním pořádku.

Také bych rád vzpomenul sbírku. Aragorna jsem do té doby financoval sám, byl to můj vklad do vývoje. Jenže nová verze začala být dosti náročná a z hostingu nám napsali, že nás buď vyhodí, nebo přejdeme na dražší, výrazně dražší tarif. Jak to řešit se nabízela spousta možností, zvolili jsme však dobrovolnou sbírku a bylo to dobře. Celá spousta lidí přispěla, jak mohla, aniž by měla nějaké hvězdičky a výhody, prostě chtěli Aragorna udržet a měli zlaťák na podporu. Sehnalo se dost a vlastně až do teď Aragorn funguje z těchto peněz. Optimalizace mezitím ovšem přinesla možnost návratu na levnější hosting, což nám samozřejmě uvolnilo ruce.

3.0


Aragorn dva byl dobrý. Ale byl zmatený, nepřehledný a přeplácaný. Objevil se další programátor - apophis - a společně s Edwinem začali pracovat na ještě-další-nové verzi, která běží dnes. Přechod nebyl pro každého příjemný - mně třeba nikdy nepřestane chybět stařík Aragorn a žádný z existujících skinů IMHO není graficky tak hezký - ale byl to skvělý posun. Aragorn prošel nutnou liposukcí a myslím, že zafungovala. Od té doby - pravda, také díky lepší optimalizaci pro vyhledávače - se návštěvnost razantně zvedla a pořád lehce roste. Ale co víc - Aragorn je dnes dosti profesionálně fungující komunitní server, kde lidé tráví hodiny času, kde probíhají zajímavé diskuse a zdaleka nejen o DrD, kde vycházejí pěkné články, kde to prostě žije. A co víc - žije to samo a já s ním nemusím vůbec nic dělat. :-) Od promazávání jeskyní přes vyhazování na chatu až po schvalování článků - to vše dělají šikovní a zodpovědní lidé, prostě proto, že se jim chce pomoci.

To je prostě úžasné. I proto jsem poslední rok Aragorna začal sledovat jen pasivně, jako méně než uživatel. A jsem velmi spokojen, co se z něj po 5 letech vyvinulo. Nejenže je nyní jedním z neoblíbenějších a nejlepších fantasy serverů, ale je kvalitní i sám o sobě. Technické stránce příliš nerozumím, ale celá řada jeho částí je podle mého názoru naprosto na špici. Pro příklad - Ajaxchat je možná to nejlepší, co u nás v této oblasti najdete. Ale ještě co víc - ustálila se velikost naší komunity a věci jednoduše fungují. Je zde dostatek lidí ochotných pracovat pro komunitu, Aragorn jede kupředu. Nestíhám už ani, kdo co dělá, ale tým programátorů, který je především důležitý, se zdá být pěkně široký. Edwin nás stále neopustil, apophis doufám také ne a ixiik se nově zapojil. Jednoduše nemám jedinou obavu, že zde Aragorn bude i za dalších 5 let a stále ve formě.

Další články v kategorii Úvahy:

Kdo hodnotil článek Historie Aragorna?
agarwaen, akira, Alfonzo, Amunak (5.00*), Anarion, Astinas, Ben, bigpatos, david66, Diuk, I-Ionza, ironis, kapitán Lebka, lapras, MARK, Melgon (5.00*), Mett, Michi_Hrozi, murthags (5.00*), pavel, Ragar, Rimmer, Sakutzik, samovrah, Sihája, Talie, Tenny (5.00*), Vít00

Komentáře ⇓

Pro přidání komentářů je třeba se nejprve přihlásit.

Vypisuje se 20 z celkem 43 příspěvků1 2 3

Anarion - 26. června 2007 13:12
Anarion

Musím říct, že bych chtěla moc poděkovat za to, že jsi to ty a ani později ostatní nevzdali a nezabalili to kvůli počátečním nezdarům. Myslím, že to co z Aragorna vyrostlo, že na to právem můžete být hrdí a že to spoustě lidem dalo něco víc:)
http://anarion.rajce.idnes.cz/Svatba_A_T/ ; http://www.aragorn.cz/diskuze/sponzoring/#kom

Ronald - 26. června 2007 13:04
Ronald

přesně tak je to sice dlouhý to já nerad ale tohle sem si přečet rád :)
Četl jsem pár svých starých příspěvků, asi jsem byl divnej. :D :D :D

agarwaen - 26. června 2007 11:48
agarwaen

*tlesk,tlesk* moc hezký vyprávění a je to jedna z mála povídek které mi stálo za to si přečíst,Aragorn.cz je prostě best.
http://bandzone.cz/zixi

Vypisuje se 20 z celkem 43 příspěvků1 2 3


↑ navigace

Záložková navigace

Galéria (fantasy)
Resize (tmavý)
Light (světlý)